Enkele weken terug was de feestelijke opening van Aardetekens verbonden in Kerk Klein Wetsinge. Het was een mooi en hartverwarmend samenkomen. De tentoonstelling is nog t/m 2 juni te zien. Om je deelgenoot te maken van die middag stuur ik je hier mijn presentatie:
Nieuwe techniek
Met het leren van een nieuwe techniek nam ik me voor zo min mogelijk kleur te gebruiken. Als onderzoek of ik schilderend ook dan tot een sprekend beeld kon komen. Voor mij een uitdaging, omdat juist kleuren me in beweging brengen en houden. Mijn gebruikelijke manier van schilderen kun je coloristisch noemen. Laag over laag worden kleuren over en naast elkaar geplaatst. Telkens opnieuw zoekend tot het beeld me brengt waar ik bewust of onbewust naar op zoek ben. Inspiratie zoek ik in de natuur. Vooral water en aarde trekken mijn aandacht, fascineren me. Daar waar ze elkaar aanraken of aangeraakt hebben. Elkaar wederzijds hebben beïnvloed.
In het schilderen streef ik niet zozeer naar een zichtbare, herkenbare weergave, maar naar een dieper voelen, doorleven. Dat wordt vaak abstract genoemd. Kandinsky wijst ons er echter op dat dit meer de werkelijkheid benadert, de essentie, dan wanneer we alleen die buitenkant proberen weer te geven. Zo ervaar ik het ook.
Puur
Terug naar de tentoongestelde werken “Aardetekens verbonden”. Het voornemen dus om zo puur mogelijk, met zo min mogelijk kleur en zo min mogelijk gelaagdheid de tekenen achtergelaten in de oeroude aarde tevoorschijn te werken. Met krijt, potlood, natuurlijke pigmenten en paraffine ging ik aan de slag. De paraffine doordringt het dikke papier en maakt vlakken licht doorlatend. Dat is een extra element dat wordt toegevoegd. Bovendien zorgt de paraffine voor een oncontroleerbaarder aspect waardoor toeval ook wordt toegelaten. Dat maakt het een spannend proces.
Serie
Toen de serie af was, werd me direct duidelijk dat ze als serie op een bepaalde nog onbekende manier bij elkaar moest blijven. In een boekvorm? Maar hoe? Want in boekvorm zou die licht doorlatende kwaliteit verloren gaan.
Ook riepen de werken meteen behoefte aan woorden, gedichten in me op. Dit speelde zich een paar jaar geleden af.
Kees Vreugdenhil
Al snel bood Kees Vreugdenhil aan om te kijken of hij er gedichten bij kon schrijven. De werken riepen associaties bij hem op aan reizen door Amerika en aan het ontstaan van de aarde. Ze inspireerden hem. Natuurlijk vond ik dat een prachtig aanbod. Ik ken zijn werk dat vaak te maken heeft met de ons beide zo geliefde Waal, met stranden en zee. We hebben dus een gemeenschappelijke inspiratiebron.
Zijn gedichten en zijn aandachtige manier van kijken brachten een extra dimensie aan de aardetekens zoals ik ze inmiddels noemde.
Boekbindatelier Wim Gremmen
In de loop der tijd passeerden allerlei mogelijkheden om de werken te presenteren. Telkens wees ik ze af. Totdat Susanna Lemstra me in contact bracht met Wim Gremmen. Als ambachtelijk boekbinder was Wim bezig steeds meer zijn aandacht te verbreden naar kunstprojecten. We gingen om de tafel zitten en ik legde mijn zoektocht uit zonder te weten tot wat voor concreet resultaat dat zou leiden.
Al snel bleek Wim erg goed te begrijpen wat mijn wensen waren. Hij bedacht deze vorm die als object kan worden neergezet en het licht er doorheen kan laten spelen. Niet voor het raam, want daarvoor is het te kwetsbaar. Niet met een onnatuurlijke lichtbron, want dat verstoorde de pure uitdrukking. En de verhouding van de transparante vlakken ten opzichte van de getekende en geschilderde delen zou uit balans raken.
Om aan mijn wens tegemoet te komen de serie ook als geheel te laten, bedacht hij de leporello. Mooie reproducties in beperkte oplage zouden er zo in passen en los neergezet kunnen worden.
De 7 gedichten van Kees heeft hij in een cahier gebonden. De leporello en het cahier passen heel prachtig ook ìn het object. De titels en colofon heeft hij met handdruk aangebracht.
3-dimensionale objecten
Dat Wim een perfectionistisch vakman en kunstenaar is, heb ik tot het laatst ervaren. Op het laatste moment besloot hij de standaard, die eerst van karton was, in perspex uit te voeren. Dat geeft maximale lichtdoorlating. Perspex vóór de unieke werken beschermt ze tegen stof en vlekken.
Het werd tijd voor een nieuwe titel die recht doet aan zowel mijn aardetekens als deze hele bijzondere samenwerking die tot deze ruimtelijke meer dan 3-dimensionale objecten heeft geleid.
Aardtekens verbonden
Het werd dus Aardetekens verbonden. De ruimtelijke objecten verbinden de hele serie aardetekens èn ze zijn een verbinding van 3 mensen die met hun aandacht en toewijding hieraan hebben gewerkt. Ze zijn genummerd en de oplage is 16 stuks.
Mijn dank aan Wim is groot. Hoe hij deze werken, die de standvastige oeroude aarde als onderwerp hebben, toch tot een beweeglijk, dynamisch object heeft weten om te werken.
Dat dit in stilte heeft mogen rijpen en nu hier in het 30-jarig bestaan van de boekwerkplaats en het boekbindatelier van Wim Gremmen de openbaarheid ingaat, is een heuglijk moment. Vertrouwen dat de juiste mensen op het juiste moment op je pad komen en daarvoor het geduld hebben, stemt me erg dankbaar. Terugkijkend is het extra bijzonder dat wat ik direct bij het voltooien als associaties had, nu in deze vorm met deze mensen tot stand is gekomen en te zien is.
Deze bijzondere plek, Kerk Klein Wetsinge, die beheerd wordt door deze enthousiaste mensen is de kers op de taart. Voor mij voelt het alsof de ruimte en de werken met elkaar op een stille manier in gesprek zijn.
In de twee ruimtes bòven laten Wim en ik ander werk van ons zien. Van mij coloristische waterwerken. Van Wim een aantal werken van mooie projecten uit zijn 30-jarig bestaan. Verder kunt u op afspraak zijn atelier en werkplaats in Stedum bezoeken.
Van Kees Vreugdenhil liggen op de presentatietafel zijn eerdere dichtbundels. Daar vindt u ook meer informatie over ons.
Dank
Mijn dank dus aan Wim voor onze mooie samenwerking, zijn zo prachtig concreet maken van wat mijn wensen waren en meer dan dat. Aan Kees voor zijn gedichten en aandachtige blik, aan Susanna voor het ons samenbrengen en haar werk op de achtergrond, aan Inez, Nicolaas en het bestuur van deze kerk voor hun gastvrijheid. Dank aan Aalf Aalfs voor zijn muzikale omlijsting. En natuurlijk aan u die deze dag tot een feestelijke heeft gemaakt.
Bezoek
Mocht je hierdoor nieuwsgierig geworden zijn dan raad ik je aan van tevoren even te bellen met 06 54 68 54 04 om te horen of Kerk Klein Wetsinge open is zoals meestal. Wil je ook het boekbindatelier van Wim Gremmen in Stedum bezoeken kun je telefonisch een afspraak maken via 0596 55 15 88.
Zondag 2 juni geven Wim Gremmen en zijn partner Susanna Lemstra een workshop. Je hoeft je hiervoor niet aan te melden en kunt binnenlopen wanneer het jou past.